- Ett direktreklam-utskick skapar kontakt i 46 sekunder mätt under en tidsperiod om 28 dagar. Kommersiella erbjudanden och förmåner skapar högre intresse och längre lästid, hela 102 sekunder i genomsnitt.
- Direktreklam är den mest uppmärksamhets-skapande kanalen per investerad krona.
- När man läser direktreklam är man fokuserad. Bara några få procent gör andra saker som att till exempel prata i telefon eller samtala med andra.
- För direktreklam ger högre lästid en ökning av de kommersiella effekterna med så mycket som 3 till 5 gånger, d.v.s. längre tid ger avsevärt mer effekt.
Hur ska du jämföra reklaminvesteringar för att få mest valuta för pengarna? Ett förslag kan vara att jämföra kostnaden per kontaktsekund i stället för kostnad per kontakt. Kontaktkostnad mäter kostnaden, kostnad per kontaktsekund mäter kostnaden för möjligheten att skapa uppmärksamhet och effekt.
Källa: Svensk Direktreklam
Tills nästa PaperMess – må väl!
Måns Löfgren